Poradnik Pogrzebowy

Poradnik postępowania w przypadku zgonu bliskiej osoby

1. Pierwszym krokiem jest stwierdzenie zgonu. W zależności od miejsca w jakim on następuje, należy wezwać lekarza lub koronera, który stwierdzi zgon i wystawi Kartę Zgonu bądź Kartę Informacyjną. W przypadku otrzymania Karty Informacyjnej, należy udać się do lekarza rodzinnego po Kartę Zgonu. W szpitalach lub zakładach opiekuńczo-leczniczych Karta Zgonu wypisywana jest przez lekarza prowadzącego pacjenta.

2. Po uzyskaniu informacji o zgonie bliskiej osoby, można skonsultować się z zakładem pogrzebowym, by ustalić szczegóły odbioru osoby Zmarłej oraz uzyskać pełne i rzetelne informacje na temat dalszego postępowania.

3. Po otrzymaniu Karty Zgonu bądź karty informacyjnej, można wezwać zakład pogrzebowy, który odbierze Osobę Zmarłą i przetransportuje do chłodni w Domu Pogrzebowym.

4. Z Kartą Zgonu należy udać się do Urzędu Stanu Cywilnego odpowiedniego dla miejsca zgonu po finalny dokument potwierdzający zgon tj. Akt Zgonu. Należy pamiętać by Akt Zgonu pobierać w USC odpowiednim dla gminy, w której nastąpił zgon. Nie należy udawać się do USC odpowiedniego dla adresu zamieszkania osoby Zmarłej (jeśli zgon nastąpił na terenie innej gminy niż miejsce zamieszkania/zameldowania).

5. W przypadku nastąpienia zgonu w niewyjaśnionych okolicznościach, z udziałem czynności prokuratorskich, Osoba Zmarła jest przetransportowana przez zakład pogrzebowy świadczący usługi dla prokuratury. Odbiór Osoby Zmarłej możliwy, jest po otrzymaniu Zezwolenia na Pochowanie Zwłok z Prokuratury. Bliscy osoby Zmarłej mają prawo do wyboru dowolnej firmy pogrzebowej, bez względu na miejsce zgonu. Dotyczy to również prosektoriów przyszpitalnych prowadzonych i wynajmowanych przez Zakłady Pogrzebowe.

6. Udanie się do zakładu pogrzebowego w celu ustalenia szczegółów związanych z pogrzebem i przygotowaniem Zmarłego do pochówku.

7. Ustalenie daty, przebiegu i miejsca ceremonii pogrzebowej w kościele i na cmentarzu Parafialnym, Wyznaniowym czy Komunalnym.

8. Uzupełnienie i złożenie wniosku o zasiłek pogrzebowy.

Potrzebujesz pomocy

Zasiłek Pogrzebowy

Zasiłek pogrzebowy niezależnie od miejsca ubezpieczenia osoby Zmarłej wynosi 4000 zł. Kwota zasiłku jest stała i nie zależy od poniesionych kosztów. Świadczenie przeznaczone jest na pokrycie kosztów zorganizowanego pogrzebu. Wypłacane jest jednorazowo, przelewem na wskazane konto wnioskodawcy, konto zakładu pogrzebowego upoważnionego przez członka rodziny organizującego pogrzeb (wnioskodawcę) bądź przekazem na wskazany we wniosku adres. Czas na złożenie wniosku o zasiłek pogrzebowy to rok od momentu pogrzebu Osoby Zmarłej. Warto zwrócić uwagę na fakt, że zasiłek pogrzebowy przysługuje również na pokrycie kosztów związanych z przekazaniem Osoby Zmarłej do celów badawczych/dydaktycznych.

Dokumenty niezbędne do ubiegania się o zasiłek pogrzebowy:
- oryginalny odpis Aktu Zgonu,
- legitymacja ubezpieczeniowa Zmarłego (ZUS)/ numer świadczenia (KRUS)
– znajdziemy na odcinku emerytury/renty,
- dane z dowodu osobistego osoby Zmarłej – numer PESEL, numer i seria dowodu osobistego,
- dowód osobisty Wnioskodawcy - numer PESEL, numer i seria dowodu osobistego,
- w przypadku upoważniania zakładu pogrzebowego – akt urodzenia bądź akt małżeństwa wnioskodawcy, w celu udokumentowania pokrewieństwa – szczegółowe określenie dokumentu odbywa się po wywiadzie dotyczącym pokrewieństwa.

Następnie uzupełniamy wniosek do instytucji, w której ubezpieczona była Osoba Zmarła i/lub upoważnienie dla zakładu pogrzebowego (w przypadku rozliczenia bezgotówkowego na konto Zakładu Pogrzebowego). Wnioski o zasiłek pogrzebowy uzupełniamy w trakcie wizyty rodziny w oddziałach naszej firmy. Można również pobrać je ze stron internetowych odpowiednich instytucji ubezpieczeniowych.